به نام خالق خوبی ها

 

تو می توانی  در میان آ سمان زندگی  ستاره ای باشی  که همیشه می درخشد"  تو می توانی در دل زمین دانه ای باشی که در حال رویش است " تو می توانی در میان مردمانی که قلبی سیاه دارند قلبی سپید داشته باشی و این سپیدی را بگسترانی " تو می توانی در میان مردمانی که عشق و خوبی را درک نمی کنند تنها مونس و همدم عشق باشی " تو می توانی تصویر زندگی خود را با مداد سپید نقاشی کنی و به آ نهایی که امیدی به زندگی ندارند امید بدهی .

تو می توانی سه عنصر امید " تلاش و توکل را رمز موفقیت خود قرار دهی و قله های افتخار را فتح کنی .

 

من در میان جاده زندگی حرکت می کردم که ناگهان صدا و نوری ازآ  سمان توجهم را به خود جلب کرد آ ن صدا با من سخن می گفت :   آ یا تو حاضر هستی دو پایت را  دو چشمت را  دو گوشت را به من بدهی من پاسخ دادم اگر این کار را بکنم  دیگر قادر به ادامه زندگی نخواهم بود و او گفت: من اگر پاهایت را از تو بگیرم صندلی های جادویی را به تو هدیه می دهم که با 

 آ ن می توانی به سرزمین رویاها سفر کنی و به تمام آ رزوهایت برسی . من اگر چشمهایت را از تو می گیرم چشمانی را به تو هدیه می دهم که با آ ن می توانی چشم به دنیای جدیدی باز کنی که درآ  ن زیباترین نعمت های خداوندی وجود دارد که دیده انسان های معمولی قدرت نگاه به آ ن را ندارند. من اگر گوشهایت را از تو می گیرم گوشهایی را به تو هدیه می دهم که با آ ن می توانی دلنشین ترین صدا را بشنوی و لذت ببری .

زندگی مانند گلی است که با امید طراوت می یابد وبا نا امیدی پژمرده می شود " زندگی مانند رودی است که با امید جریان می یابد و با نا امیدی خشک می شود"  زندگی مانند خورشیدی است که با امید طلوع می کند و با نا امیدی غروب. گلچین احساسات خود را تقدیم به : 

کسانی می کنم که صندلی های چرخ دارشان بالی است برای پرواز " چشمهایشان تصاویری را می بیند که ما از دیدن آ نها محروم هستیم " گوشهایشان نواهایی را می شنود که ما نمی توانیم این نواها را بشنویم .

 

 

                                                                                               ها نیه عرب

 

 

                                                              دوازدهم آذرماه 1385


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٠/٥/٢٤ | ۱۱:۱٤ ‎ق.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()

مقدمه :
 

فلج مغزی یک اصطلاح چتر مانند است  برای توصیف یک گروه  بیماریهای مزمن که در سالهای اول تولد ظاهر می شود و   ناشی از نقص و  تنزل حرکات که  در طول زمان بهتر نمی گردد بکار می رود . این بیماریها با نقص رشد ویا تخریب حرکات برای کنترل حرکت  در مغز همراه  است .

فلج مغزی به معنای معمولی کلمه یک بیماری به حساب نمیاید. فلج مغزی واگیر نیست، پیشرفت نمی کند و درمانی غیر از توانبخشی  نیز ندارد. با وجود این که اغلب تصور می شودکه این یک شکل حرکتی است که بر اثر آسیبهای مغزی زمان تولد ناشی می شود، اما واقع امر این است که مکانیسم آن خیلی پیچیده تر می باشد. به منظور استفاده های عملی، میتوان فلج مغزی را سندرمی دانست که دارای علایمی از قبیل:

 ناهنجاریهای حرکتی

 ناهنجاریهای روانی

 تشنج

 اختلالهای رفتاری

 ناشی از آسیب مغزی می باشد، دانست. این علائم ممکن است آن قدر خفیف باشد که تشخیصشان با اشکال صورت گیرد و یا آن قدر عمیق باشد که فرد بطور کامل زمین گیر شود.


فلج مغزی Cerebral palsy

تعریف: فلج مغزی یک اختلال مغزی غیر پیشرونده است که به صورت ناهنجاری در حرکات، تونوسیته و پوسچر نمایان می شود که ممکن است همراه با معلولیتها و نقایص دیگر تظاهر نماید.

شروع آن قبل از رشد و تکامل مغزی اتفاق می افتد یعنی وسیله آسیب یا ضایعه مغز نابالغ (دوره جنینی ـ حین تولد و یا بلافاصله پس از تولد) ایجاد می شود.

بیشترین رشد مغز تا 2 سالگی است پس از زمان آبستنی (جنینی) تا 2 سال پس از تولد ضایعه مغزی را فلج مغزی یا CP می گویند اما سن نهایی برای تشخیص نوع CP را 3 و یا حتی 5 سالگی می دانند چرا که در طی روند تکامل و رشد از نظر تشخیصی ممکن است در طبقات هر انواع مختلفی قرار گیرد.

درصد شیوع CP در جوامع مختلف فرق می کند بطور مثال در ایران گفته می شود که  120000کودک cp وجود دارد و یا در  کتاب dys Function OT and physical درصد شیوع cp را تقریباَ 2 در 1000 مورد ذکر کرده است . ( 1992) .

فلج مغزی c.p یک انسفالوپاتی ثابت استاتیک است و عبارتست از یک اختلال غیر پیشرونده در وضعیت بدن و حرکات که معمولا بهمراه صرع و

اختلالات تکلم بینایی و هوش است . در نتیجه یک نقص یا ضایع در دوران نمو مغزی ایجاد می گردد. میزان شیوع آن حدود  2 تا 4 مورد به ازای هر

1000 نفر جمعیت است . این اختلال برای اولین بار توسط یک جراح ارتوپد بنام لیلتل در حدود 150 سال پیش شرح داده شده است .

 آتاکسی فلج مغزی به معنی تو ن عضلانی پایین می باشد  آتاکسی 5 تا 10 درصد بیماران فلج مغزی را تشکیل می دهد . فلج مغزی اسپاستیک به معنی فردی

است که نمی تواند عضلاتش را شل کند . کسی که فلج مغزی دارد به معنی آنست که کودک ناتوانی فیزیکی دارد همچنین مشکلات یادگیری نیز می تواند داشته باشد  .

اگرچه این معلولیت مختص سراسر عمر و زندگی است و به تعبیر دیگر غیرقابل علاج، اما غیرقابل تغییر نیست کما اینکه الگوهای حرکتی ممکن است در حین رشد یا بلوغ و یا با مداخلات درمانی و توانبخشی تغییر یابند.

 


اتیولوژی


 

عوامل زیادی بعنوان افزاینده خطر ابتدا به CP تعیین شده اند که شامل موارد زیر است:

 

1 ـ صدمات هوشی مادرزادی

2 ـ نقایص جنسی

 کودکان  مبتلا  به  فلج مغزی   کسانی  هستند  که محدودیت های فیزیکی غیر حسی و مسائل بهداشتی شان به اندازه ای در ساعات حضورشان  در مدرسه  یا  یادگیری  درسی شان  مزاحمت  ایجاد  می کند   ، که خدمات ، آموزش ها ، تجهیزات ویا تسهیلات  ویژهای  را ایجاب می کند  . تعریف ما شامل کودکانی که معلولیت اصلی شان نقص بینایی یا شنوایی است  نمی شود هر چند که برخی از کودکان فلج مغزی از این نقایص به صورت ثانوی برخوردار ند . علاوه بر آن کودکان فلج مغزی ممکن است از اختلال های دیگری  نظیر  عقب ماندگی ذهنی ، اختلال های یادگیری ، پریشانی و اختلالات عاطفی ، اختلال گفتاری و زبانی و یا از استعدادهای درخشان و نبوغ نیز برخوردار باشند


علل فلج مغزی :

علل قبل از تولد :

1 عفونت ها ، بیماری هایی نظیر سرخجه و انگل ها .

2 کم اکسیژنی یا نرسیدن اکسیژن به مادر، و گره خوردن بند ناف قبل از تولد که باعث عدم رسیدن اکسیژن به جنین می شود  

 3 خونریزی مغزی به علت ضربه های دوران بارداری .

4 خونریزی های غیر عادی مادر  به  خصوص در  ماه های اولیه و مسمومیت های مادر .

با مغز جنین در سه ماهه ی اولیه ی بارداری.                     X5 تماس اشعه ی

6 مسمومیت غذایی ، دارویی ، خوردن قرص های آرام بخش به طور مداوم .

7 حاملگی های متعدد و پشت سرهم که باعث  فشار روانی و هیجانی  مادر می گردد و کمبود غذایی و ضعیف شدن مادر را از لحاظ جسمانی  و روانی  تشدید می کند .

 


علل زمان تولد :

1 کم اکسیژنی نوزاد یا نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد، وانسدادریه ها . 

2 ضربه های وارده به سر نوزاد، تصادفات و حوادث مختلف .

3 کاهش فشار خون مادر .

4 استفاده از فورسپس 1 به خصوص در مواقعی که توسط افراد غیر متخصص همراه با سهل انگاری های پزشکی و بهداشتی شده بود

5 سزارین ( اگر هماهنگی در کادر تیم پزشکی نباشد ).

6 زایمان های سخت که نوزاد از طریق پا به دنیا می آید.

 

 


علل بعد از تولد :

 

1 اتفاقات بعد از تولد از قبیل : ضربه و تصادفات که در اثر ضربه مغزی و در سنین پایین باعث فلج مغزی می گردد .

2 زخم ها وکوفتگی هایی که در ارتباط با مغز هستند . گاهی عفونت پوست سر به مغز سرایت می کند . 

3 له شدگی مغز ( له شدن بافت ها وخونریزی های داخلی در بافت های مغز ).

4 مننژیت ( ورم پرده ی مغز و مایع  درون  مغزی است که  با  درمان  به موقع می توان کودکان مبتلا را نجات داد ) .

5 آنسفالیت ( عارضه ی مغزی ، التهاب مغزی ).

6 مسمومیت ها (با آبرنگ ، مدادهای رنگی و اسباب بازیهایی که سربی هستند و با آرسنیک که از مشتقات زغال سنگ است ).

7 ضایعات عمومی مغز  : اختلال  در جریان  خون رسانی   به مغز  ( لخته شدن خون در مغز ) و تومورهای  مغزی از  جمله  عوامل  مهم  در ایجاد  این  عارضه می باشند

 


 

انواع فلج مغزی :

شاید مناسب باشد که فلج مغزی را  بر طبق زمانی که آسیب  مغزی رخ  می دهد (قبل از تولد ، تولد ، یا بعد از تولد ) طبقه بندی کنیم اما معمولاً تعیین دقیق زمانی که آسیب وارد شده است غیر ممکن است . طبقه بندی هایی که بر اساس شدت و درجه آسیب مغزی به عمل آمده ، به علت این  که قضاوت ها اغلب  جنبه ی ذهنی دارند  ، نیز با  موفقیت  همراه  نمی باشند .  آسیب مغزی  را جز  از طریق  کالبد شکافی 1  و وسایل  تکنولوژیک  که  اخیراً  ساخته  شده اند  ، نمی توان به  دقت مشخص نمود . (بانکر ودیگران ......1983 )

دو نوع از طبقه بندی هایی که بیش از همه مورد قبول قرار گرفته اند ، طبقه بندی هایی است که بر اساس ناتوانیهای حرکتی و اعضایی که آسیب دیده اند ، صورت

گرفته است .  طبقه بندی هایی که  به این ترتیب صورت  گرفته اند  ، نه تنها فلج مغزی را شامل می شود ، بلکه تمام انواع مربوط به ناتوانیهای حرکتی یا فلج ها را در بر می گیرد

مشهور ترین طبقه بندی طبق نظریه ی  دنهوف (1976  ) ودر صد افراد مبتلا به فلج مغزی که در هر طبقه قرار می گیرند به شرح زیر خلاصه می شود .

- همی پلژی (کاهش احساس درد در یک طرف بدن ) .که در آن یک نیمه از بدن (راست یا چپ ) مبتلا می شود (35 تا 40 درصد ) .

- دای پلژی (فلج دو طرفه ) که در آن پاها بیش از دست ها مبتلاست (10 تا 20 درصد ) .

- کوادری پلژی (فلج دو دست و دو پا )   که  در آن  چهار عضو  ( دو دست و دو پا ) مبتلاست . (15 تا 20 درصد ) .

- پارایلژی (فلج نیمه تحتانی بدن یا فلج هر دو پا ) که  تنها پاها مبتلا هستند (10 تا 20 درصد ) .

طبقه بندی که بر طبق نوع آسیب وارده  برمغز ونوع اختلالات حرکتی  که متعاقب آن به وجودمی آید عبارتند از : نوع پیرامیدال ،نوع اکستراپیرامیدال و نوع مختلط.

بت شاو1 و پرت2   1985 آن ها را به شرح زیر توضیح می دهند :

نوع پیرامیدال :  افراد مبتلا  به پیرامیدال از آسیبهایی که  به  کرتکس  حرکتی  یا مجرای پیرامیدال مغز وارد شده است ، در رنجند . و این  به  مشکلاتی  منجر می شود   از  قبیل  :  اشکال  د ر حرکات  ارادی   و  حرکات اسپاسمی     ، مثل  سفتی  و کشیدگی عضلات ، و حرکات   ارادی   نادرست    . تقریباً  50    درصد  مبتلایان دچار حرکات اسپاسمی می باشند

 

نوع اکستراپیرامیدال  یا  پیدایش  حرکات  بی هدف ،  سفت  و  دارای  عدم  حالت انقباضی فیزیولوژیکی ، آسیب به محلی خارج از مجاری پیرامیدال وارد می شود که به حرکات  غیر ارادی  و ناگهانی و  اشکال  در  نگهداری  وضعیت  بدن  منجر می شود . در حدود 25 درصد از معلولین علائمی از  خود  نشان  می دهند  که  اصولاً همراه با آسیب های اکسترا پیرامیدال است   

نوع مختلط .در این نوع آسیب برمناطق پیرامیدال و اکستراپیرامیدال  مغز وارد می شود . و کودک ترکیبی از اثرات آن دو را از خو د نشان  می دهد  (مثل حالت اسپاسم در پاها ) و حالت  سفتی و کشیدگی در  دست ها  . در حدود 25  درصد معلولین دارای اختلالات مختلط هستند

درجه شیوع :تعیین رقم دقیق  تعداد مبتلایان به فلج مغزی کاری مشکل است . در گذشته ، معماهای  زیادی  در رابطه  با  این  وضعیت  وجود داشت  ، و تعداد زیادی از والدین از اینکه درباره ی مشکل فرزندشان با دیگران صحبت کنند دچار تردید بودند . تعداد زیادی از مبتلایان به  فلج مغزی  در بین خانواده های  فقیر و محروم یافت می شوند و بنابراین  ممکن  است  این قبیل کودکان  هرگز  شناخته نشوند ، و مورد معالجه قرار نگیرند . علاوه براین ،برآورد تعدادکودکان مبتلا به فلج مغزی از آن  جا  که  ممکن است  با  تعداد  زیادی  از اختلال ها  ، نظیر عقب ماندگی ذهنی، و پریشانیهای عاطفی همراه باشد ، کاری دشوار می باشد . آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد  ، از هر 1000 کودکی که متولد می شوند ، در حدود 5/1 مورد آن به فلج مغزی دچارند . و این رقم معادل 15/0 درصد کل جمعیت کودکان است


 

هیپوتونی :

به معنی کاهش ناهنجار قوام عضلانی بوده شایعترین اختلال قوام در نوزادان زود رسی است که ناهنجاریهای نورولوژیک دارند . یافتن هیپوتونی

می تواند نمودی از آسیب نیمکره های مغزی - مخچه - نخاع - شاخ قدامی نخاع - عصب محیطی - پیوندگاه عصبی ماهیچه ای یا عضله باشد .


 

آتاکسی :

ناهماهنگی حرکت یا اختلال تعادل است و می تواند عمدتا تنه ای یا محدود به اندامها باشد . آتاکسی حسی مربوط به بیماریهای نخاع و اعصاب

محیطی است . اتاکسی تنه ای با عدم تعادل هنگام نشستن یا ایستادن مشخص شده علامت اصلی آن گرفتاری کرمینه مخچه می باشد . کره

با حرکات غیر ارادی سریع و پرشی مفاصل بزرگ تنه و صورت مشخص می شود .


 

آ تتوز:

حرکتی است آهسته و پیچ  و تابی که اغلب با اختلالات قوام عضله همراه می باشد . کره و آتتوز ناشی از ضایعات عقده های قاعده ای مغز بوده وبه سختی قابل تفکیک هستند .ناهنجاریهای  CNSمی تواند ابتدا با علایم دستگاههای دیگر بدن نظیر استفراغ - درد - یبوست - یا اختلالات مجاری  ادراری تظاهر کند . استفراغ کودک معمولا ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه است . درد پشت چشم بعلت میگرن یا اسکلروز مولتیپل می باشد  یا یبوست و قطره قطره آمدن ادرار بعلت تومور نخاع است . ناتوانی یک نوزاد فول ترم در تنفس خود بخودی و نیاز به کمک تنفسی گویای ناهنجاریهایCNS  است . مکیدن ضعیف و ناهماهنگ یا نوزاد فول ترمی که برای تغذیه احتیاج به زمان بیش از حد معمول داشته باشد حاکی از اختلالات  نورولوژیک بوده و مستلزم ارزیابی دقیق است . مهمترین جز تاریخچه نورولوژیکی را چگونگی نمو کودک تشکیل می دهد . کودک معمولا وجود تاخیر کلی در تراکم مهارتهای حرکتی یا اجتماعی اصلی و فرعی یا تاخیری در سایر اجزای نمو را مشخص می کند .
 


 

عوارض جنبی فلج مغزی و مشکلات تربیتی ناشی از آن :

تحقیقاتی که در چند دهه ی اخیر انجام گرفته ، نشان  داده اند  که فلج مغزی  یک اختلال رشدی است . به عبارت دیگر حالتی است که اختلالات چندی را با خود به همراه دارد . فلج مغزی تنها یک اختلال حرکتی به حساب نمی آید ،زیرا وقتی مغز آسیب  ببیند  قسمتهای  زیادی  نظیر ،   تواناییهای   حسی  ،  عملیات  شناختی  ، واکنشهای عاطفی و نیز اعمال حرکتی نیز معمولاً آسیب می بیند . تعداد زیادی از کودکان مبتلا  به  فلج  مغزی  ممکن  است  به  اختلال های  دیگری  نظیر  ،  نقض شنوایی ، نقض بینایی  ، اختلالات ادراکی   نقایص گفتاری  ،  اختلالات  رفتاری  و عقب ماندگی ذهنی ،دچار باشند . این نقیصه ممکن است همچنین  با  خصوصیاتی نظیر جاری شدن بزاق از دهان ، و بدشکلی چهره نیز همراه باشند 

برخی از افراد مبتلا به فلج مغزی از نظر هوشی متوسط  و  یا  بالاتر  از  متوسط می باشند و تعدادی هم از نظر هوشی  سرآمد  هستند .  به هر حال ، حد  متوسط مبتلایان به فلج مغزی به روشنی پایین تر از افراد معمولی است   

مشکلاتی که در رابطه با آموزش  کودکان  مبتلا  به  فلج مغزی  وجود  دارد  ، به تناسب نقایصی که از آن برخوردارند ، متعدد است  . بنابراین  نه  تنها  وسایل  و تسهیلات  به  خصوصی  برای  مراقبت  از  آنان  لازم  است  ،  بلکه  تجهیزات  و روشهایی که برای آموزش کودکان مبتلا به نقص بینایی ، نقص  شنوایی  ،  نقص گفتاری ، اختلال های یادگیری ، اختلال های رفتاری  و یا  عقب مانده ذهنی  مورد احتیاج است ، در اینجا نیز اغلب ضرورت دارد .انجام ارزیابیهای آموزشی دقیق و مداوم  ا ز تواناییهای  کودک  بخصوص  از اهمیت  برخوردار است .  تدریس  به کودکی که دچار فلج مغزی است  مستلزم  دارا  بودن  شایستگی های  فراوان  در جنبه های متعدد از آموزش های ویژه ، و تجربه های کار با معلولیت های  متعدد می باشد

 


 تازه ترین درمان فلج مغزی

دکتر کارول که بیماران فلج مغزی را درمان می کند می خواست تعیین کند که آیا کاشت سلولهای بنیادین نتیجه بهتری در درمان فلج مغزی  دارد یا خیر ؟  این سلولها  که

بطور مستقیم به مغز تزریق می گردد با خواص شیمیایی کیموکینز رو برو می گردند  کیموکینزفاکتورهایی  را رشد می دهد که سلولهای خونی سفید

را جلب می کند و این سلولها بطور سریع اطراف جراحت از قبیل صدمه مغزی که در فلج مغزی رخ می دهد   احضار می شوند.... اخیرا محققان دریافته اند که

کیموکینز  بنظر می رسد که سلولهای بنیادین را اطراف جراحت می کشاند اما حداقل این اتفاق در سلولهای فلج مغزی حیوانی رخ می دهد .

تندرستی شیمیایی چند روز بعد از جراحت دیده می شود . کیموکینز بطور طبیعی بعد از صدمه مغزی بعنوان بخشی از روند تندرستی صورت می گیرد .

 دو دهه از زمانیکه ژن تراپی برای درمان فلج مغزی پیشنهاد شده  می گذرد . روشهای ژن تراپی  و سلولهای بنیادین و تحریکات الکتریکی  عمقی مغز در حال تحقیق هستند .

 یک مسیر در حال تحقیق دیگر در درمان فلج مغزی قرار دادن یک الکترود نازک بصورت عمقی در مغز برای تحریکات الکتریکی است .

 این روش در بالغین مبتلا به پارکینسون استفاده شده ولی در   بیماران جوان هنوز تاثیر آن ناشناخته است .

 تزریقهای بوتاکس botpx infection  و  پمپهای بالکوفن به منظور کاهش موقتی  ناتوانی ناشی از اسپاستیه ناشی از ارتباطات درهم عضلات بکار می رود .

مواد شیمیایی طبیعی که به تندرستی کمک می کند ممکن است یک روز به مهاجرت سلولهای بنیادی کمک کند  و  با   یک مغز صدمه خورده یکپارچه  گردد  و به کودکان فلج مغزی کمک کند که عملکرد از دست رفته را دوباره بدست آورد . ما می توانیم سلولهای بنیادین را بدست آورده و در داخل مغز تزریق کنیم و آنها تبدیل به سلولهای مغز می گردند اما دقیقا نمی دانیم که آنها چگونه کار می کنند. دکتر کارول می گوید  سلولها احتمالا تشکیل سیناپس می دهند . او از ارتباط سلولهای مغزی می گوید به نحوی که می توانند ارتباط ایجاد کنند اما سئوال اینست که آیا همه این ارتباطات در جهت بهبودی عملکرد است . دکتر کارول یک مدل حیوان فلج مغزی را برای شناخت موثرترین راه کاشت سلولهای بنیادین را بکار برده به این سئوال جواب داده ولی تا کنون در مورد انسان اینعمل انجام نگرفته است .
 


 

نوزاد نارس وفلج مغزی :

 تولد نوزاد نارس عامل خطر بزرگی است اما این مورد علت بوجود آمدن فلج مغزی نمی تواند گردد.


 

 

چکیده :

فلج مغزی حالتی است  که با  خصوصیاتی  نظیر فلج  ، ضعف  ، عدم هماهنگی  و یادگیری نابهنجاری های حرکتی همراه است . این علایم به علت صدمات وارده بر مغز کودک قبل از این که به رشد کافی برسد به وجود می آید

عوامل بوجود آورنده ی فلج مغزی در سه دوره ی قبل از تولد ، هنگام تولد و بعد از تولد دسته بندی شده اند که عامل  ضربه  یا  فشار  بر  مغز  در هر سه مرحله تاثیر بیشتری نسبت به سایر عوامل داشته است 

مشهورترین طبقه بندی کودکان فلج مغزی نظریه دنهوف می باشدکه  عبارتند از :  همی پلژی (احساس احساس درد در یک طرف بدن ).

دی پلژی (فلج دو طرفه ) .

کوادری پلژی ( فلج دو دست و دو پا ) .

پارا یلژی ( فلج نیمه تحتانی بدن یا فلج هر دو پا ) .

آمار نشان  می دهد  از هر 1000 کودک  در حدود 5/ 1  مورد  آن به  فلج  مغزی دچارند و تعداد مبتلایان در بین مردان بیش از زنان و در بین سفید پوستان بیش از سیاه پوستان است

   فلج مغزی در آمریکا پیش از 500000 نفر را تحت تاثیر قرار داده بیشتر به عنوان صدمات مغزی که قبل یا حین تولد رخ می دهد 

75% کودکان فلج مغزی عقب مانده هستند ولی 25% بقیه ممکن است دارای هوش متوسط باشند .



 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : جمعه ۱۳٩٠/٥/٢۱ | ۳:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()

مناظره"

تو می گویی : آن غیر ممکن است.

خدا می گوید : همه چیز ممکن است

تو می گویی : من خیلی خسته ام .

خدا می گوید:من به تو آرامش و راحتی می دهم.

تو می گویی : من نمی توانم ادامه بدهم.

خدا می گوید:رحمت و توفیق من کافی است.

تو می گویی : همه چیز برایم مبهم است.

خدا می گوید:من تو را هدایت می کنم.

تو می گویی : من نمی توانم آن کار را بکنم.

خدا می گوید: تو همه کار می توانی بکنی .

تو می گویی : من توانایی اش را ندارم .

خدا می گوید: من توانا هستم .

تو می گویی : اون ارزشی ندارد.

خدا می گوید: ارزشمند خواهد شد.

تو می گویی :من نمی توانم خودم را ببخشم.

خدا می گوید: من تو را خواهم بخشید.

تو می گویی : من نمی توانم خودم را اداره کنم.

خدا می گوید: من همه نیازهای تو را برآورده خواهم کرد.

تو می گویی : من می ترسم .

خدا می گوید:من در روح تو ترس قرار نداده ام.

تو می گویی : من همیشه نگران و ناکام هستم .

خدا می گوید: به من توکل کن.

تو می گویی : من به اندازه کافی اعتقاد ندارم.

خدا می گوید: من به هر کسی میزانی از اعتقاد و ایمان داده ام.

تو می گویی : من به اندازه کافی باهوش نیستم.

خدا می گوید:من به تو عقل داده ام.

تو می گویی : من احساس تنهایی می کنم.

خدا می گوید:من همیشه با تو هستم ، در کنار تو و همراه تو ، فقط دستت را بسوی من دراز کن.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٠/٥/۱٦ | ٢:٠٤ ‎ب.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()

کتاب یک عمرانتظار فاطمه بزرگ نیا معلولی که فقط یک دستش کار می کرد رابخوانیدهورا


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : شنبه ۱۳٩٠/٥/۱٥ | ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()

یه روز قشنگ در کنار دوستان جدید باوری در رعد کرج

 

 

آ

نویسنده : الهه محمودیان

تاریخ : 1389/06/23

 

محتوی :

می­خواهیم  از یک روز قشنگ، از سفری یکروزه با گروه پنج نفره ی باور به موسسه رعد کرج بگیم. بعد از برگزاری جلسات همفکری با دوستان همیار و مدیر عامل و مدیر داخلی و ... و مهمتر از همه دوست خوبمان خانم هانیه عرب ( از دوستان باوری که عضو مجتمع رعد کرج هستند ) و همکاری صمیمانه­ی مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد جناب آقای مرتضوی، تصمیم گرفتیم که برای دیدن دوستانمان بریم رعد کرج.

روز پنجشنبه 19/6/89 ساعت 8:30 صبح، برای رفتن به کرج از تهران خارج شدیم. حوالی ساعت 10 بود که رسیدیم.

 

وقتی از ماشین پیاده شدیم با ساختمان کوچک و زیبایی که تابلوی" مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرج " بالاش نصب شده بود روبرو شدیم. وارد ساختمان که شدیم با راهنمایی دوستان ، پیش مدیر مجتمع جناب آقای مرتضوی رفتیم.  ایشان به گرمی از ما استقبال کردند و همه با هم دور یک میز نشستیم. بعد از کمی گپ و گفتگوی دوستانه با هم به کلاس نقد ادبی که قرار بود برگزار بشه رفتیم. وارد کلاس شدیم، فضایی آرام و دوستانه و جمعی صمیمی. خیلی زود جمع دوستان باوری و دوستان رعد کرج به جمع " ما " تبدیل شد.

 

نیم ساعت اول با هم بودنمان به توضیح در مورد فعالیتهای انجمن باور و اینکه هر کس چقدر باور رو می­شناسه و ... گذشت. بعد از اون، دوستان حاضر در کلاس خودنشون و توانمندیهاشون رو معرفی کردند، وحید خاکباز، احسان بختیاری و خانمها عنامی و بایرامی شعرها و داستانهای کوتاهشان را خواندند، بعضی از درسها کنکور دانشگاه گفتند بعضی درد دل کردند، بعضی از ادامه­ی دیدارها و برگزاری برنامه­های مشترک گفتند و ...

خلاصه همه گفتیم و شنیدیم. اما اونچه که همه ازش حرف زدیم چیزی نبود جزء تلاش برای فرهنگ­سازی، فرهنگ­سازی، فرهنگ­سازی و باز هم فرهنگ­سازی. و به قول وحید خاکباز: این کار تنها با حضور ما در جامعه و با حک شدن در ذهن­ها اتفاق خواهد افتاد.

دو ساعت و نیمی به یاد موندنی رو در کنار هم بودیم.

 

ساعت یک بعدازظهر از دوستان خوب رعد کرج خداحافظی کردیم و راهی تهران شدیم. جمله­ای از زبان تیم 5 نفره­ی گروه همیاران جوان باور: به امید دیدار مجدد. روز خیلی خوبی بود.جمله­ای از زبان باوری­ها: به امید همکاری­های بیشتر و مداوم.

با تشکر فراوان از مدیریت محترم مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد جناب آقای مرتضوی، مدرس نقد ادبی سرکار خانم سهیلا رحمان­پور و دوستان عزیزمان خانمها هانیه عرب، کشاورز، عنامی، بایرامی، بهرامی، خسروانی و آقایان: خاکباز، بختیاری، جعفریو ذوالفقاری.

تیم همیاران جوان باور: شایان لطفی، حامد موسوی، مرتضی اتفاقی، شهره محمودیان، الهه محمودیان

 

بچه های همیار باور مشخصات دوستان رعد کرج را برای ارتباطات بعدی انجمن ثبت کردند

 

 

نمونه ای از آثار هنری بچه های رعد کرج

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٠/٥/٩ | ٤:٠٤ ‎ب.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()

تاریخ خبر: چهارشنبه 19خرداد 1389- 26جمادی الثانی1431 - 9ژوون 2010- شماره 24770 روز نا مه  اطلا عا ت

می‌خواهم به دیگران امید دهم

 


معلولیت 95 درصدی، نادیده گرفتن حقوق شهروندی، موانع و پله ها، نادیده گرفتن مسئولان و گاهی دیدن بی‌احترامی‌ها و بی‌توجهی‌ها، هیچ کدام نتوانستند هانیه را از تحصیل و موفقیت‌های دیگر دور کنند.

کسب رتبه اول استان تهران پایه چهارم ابتدایی در مسابقات حفظ قرآن، رتبه سوم در رشته بوچیا (نوعی ورزش تفریحی ویژه معلولان جسمی حرکتی)، رتبه اول شهر تهران در مسابقات علمی درس تاریخ، و رتبه دوم جشنواره فرهنگی هنری باور در بخش داستان، گوشه‌ای از موفقیت‌های او به شمار می‌آیند، اما مقاومت و ایستادگی او در مقابله با دستان پر زور زندگی و مشکلاتش، بزرگترین پیکار موفقیت‌آمیز او بوده است.

هانیه با وجود سن کم آرزو می‌کند که روزی فرهنگ‌سازی مناسب صورت بگیرد و او نیز همانند بقیه اقشار بتواند ازحقوق شهروندی برخوردارشود و دیگر دغدغه فکری‌اش پله، منشی و ناهمواری‌های سطح معابر نباشد، بلکه در فکر این باشد که چه طور می‌تواند به کشور و همنوعان خود خدمت کند و مفیدتر باشد. به گفته خودش: به امید آن روز، البته برای نسل آینده.

* لطفا به طور کامل خودت را معرفی کن.

هانیه عرب متولد مهر69 دارای معلولیت جسمی و حرکتی از نوع سی پی با 95درصد معلولیت و در حال حاضر دوره پیش دانشگاهی را تمام کرده‌ام.

* در مدت تحصیل همیشه رتبه اول را کسب کردی، علاوه بر هوش و استعدادی که داشتی آیا در خانه کسی کمکت می‌کرد؟

بله، مادرم بزرگ‌ترین کمک من در منزل بود. مطالب درسی را می‌گفتم، او یادداشت می‌کرد و برای اینکه کمتر وقتم هدر رود درس‌ها را از من می‌پرسید و در مواقعی که مشکل داشتم برایم توضیح می‌داد.

* موضوع داستانت که در جشنواره باور موفق به کسب رتبه دوم شد، چه بود و جرقه نوشتنش چطور در ذهنت شکل گرفت؟

اسم داستان «دختری با موهای قهوه‌ای» بود که موضوعی کودکانه و تخیلی داشت. با تشویق‌های دبیران ادبیات از جمله خانم زهره اعتضاد وخانم فاطمه ارام به نوشتن آن اقدام کردم.

* بار اول چطور متوجه شدی که قدرت داستان نویسی داری؟

با مطالبی که در کلا س درسی ارائه می‌دادم و راهنمایی وتشویق معلم‌های مدرسه.

* در رفت و آمد به مدرسه پدر و مادر همراهت بودند؟

بله

* چگونه؟ برایمان بیشتر توضیح بده.

با توجه به مشکلات سرویس و بٌعد مسافت، باید 4صبح از خواب بیدار شده و از منزل خارج می‌شدیم یک ساعت و نیم در راه بودیم تا به محلی که راننده سرویس مشخص کرده بود برسیم.

دو مسیر را با وسیله نقلیه عمومی طی می‌کردیم و بعد من سوار سرویس می‌شدم و حدود ساعت 3بعد از ظهر نیز مادرم باز در مکانی که راننده مشخص کرده بود منتظر می‌ماند و حدود ساعت 4 و 30 دقیقه بعد از ظهر ما به منزل می‌رسیدیم.

متاسفانه از جهت سرویس دهی رفت و آمد با ما همکاری نمی‌شد و پدر و مادرم مجبور بودند هر روز مسافتی مرا همراهی کنند.

* هر روز به مدرسه می‌رفتی؟ یا بعضی از روزها؟

بله هر روز شاید در مدت سال تحصیلی بدون غیبت.

* چطور می‌توانی گوشه‌ای از زحمات چنین پدر و مادرهایی را جبران کرد؟

با کسب موفقیت و تلاش‌هایی که می‌کنیم شاید بتوانیم گوشه‌ای از زحمات آنها را جبران کنیم، ولی پاداش واقعی آنها در نزد خداوند است.

* تاکنون شرایطی پیش آمده که از مشکلات خسته و نا امید بشوی؟

بله، بعضی مواقع واقعاً احساس ناامیدی کردم.

* در آن لحظات چه چیزی باعث آرامش می‌شد و توان دوباره‌ای برای از نو شروع کردن به تو می‌داد؟

با ایمان و توکل به خدا و کمک خواستن از او توانستم شروعی دوباره داشته باشم.

* چرا که برای دوره پیش دانشگاهی، آموزش از راه دور را انتخاب کردی؟

به خاطر مشکلات که مهمترین آنها پله و منشی بود.

* در مورد این مشکلات و موانع سرراهت توضیح بده و بگو که چطور آنها را از سرراهت برداشتی؟

همان طور که گفتم یکی از این مشکلات بزرگ، پله بود که با تلاش زیاد و جستجوی فراوان مدرسه‌ای را انتخاب کردم که تعداد پله هایش کمتر باشد و دوم همکاری بیشتری را از جهت اخذ منشی با من داشته باشند.

با تلاش و درس خواندن بیشتر و کسب رتبه ممتاز، نظر دیگران را در مورد خودم عوض کردم و به این نتیجه رسیدند که مشکلات من زیاد است ولی تلاش بیشتری نسبت به دانش آموزان دیگر که سالم هستند دارم در نتیجه همکاری بیشتری با من داشتند و از زحمات آنها تشکر می‌کنم، آنها یی که به من امید و انگیزه می‌دادند.

* به عنوان شخصی که هر دو نوع مدرسه (عادی و استثنائی) را تجربه کرده است، کدام یک را برای تحصیل کودک دارای معلولیت ترجیح می‌دهی؟

در حال حاضر مدرسه استثنائی

* چرا؟

زیرا مدارس عادی برای معلولان مناسب‌سازی نشده و دیگر اینکه فرهنگ‌سازی مناسب صورت نگرفته است، ولی اگر این مشکلات نباشد بهتر است معلولان نیز با دانش آموزان عادی در یک مدرسه تحصیل کنند.

من و امثال من که از نظر ذهن و یادگیری تفاوتی با بقیه نداریم پس چه بهتر که در کنار بقیه و همانند آنها به تحصیل بپردازیم.

* در ارتباط با همسن و سال‌های خودت که معلولیتی نداشتند، مشکلی نداشتی؟

در دوره راهنمائی زمانی که من به موسسه زبان انگلیسی می‌رفتم دانش آموزان چون می‌دانستند من نمی‌توانم بنویسم و نیاز به جزوه آنها دارم، بعد از اتمام کلاس سریع از کلاس خارج می‌شدند که من از جزوه آنها کپی نگیرم و معلم کلاس با توجه به اینکه می‌دانست من استعداد و حافظه لازم را دارم می‌گفت کل مطالب روی تخته را حفظ کن، ولی حجم بالای مطالب این اجازه را به من نمی‌داد و من از این برخوردها ناراحت می‌شدم ولی در دوره پیش‌دانشگاهی هم مسئولان مرکز و هم دانش‌آموزان برخورد بسیار خوب و منطقی با من داشتند.

* از تفریح‌ها و بازی‌های دوران کودکی ات بگو.

من اصلا در دوره کودکی بازی نداشتم فقط وسایل فکری وتوانبخشی بود که به عنوان ساعت تفریح وبازی من استفاده می‌شد.

به خاطر مشکلات و ناتوانی‌هایی که داشتم نمی‌توانستم از وسایل تفریحی پارک‌ها و مکان‌های تفریحی استفاده کنم و باز هم متاسفانه در اینجور مکان‌ها حقوق و نیازهای ما در نظر گرفته نمی‌شد.

* یک جمله بگو فقط و فقط تقدیم به پدر و مادرت.

از اینکه همیشه همراه من بودند ومرا تنها نگذاشتند و به من امید ‌دادند از آنها تشکر می‌کنم.

* برای آینده چه هدفی در نظر داری؟

می خواهم نویسنده شوم و با نوشته هایم به دیگران امید به زندگی بدهم.

* بزرگترین آرزوی هانیه چیست؟

امیدوارم روزی برسد که امکانات به قدری باشد که دیگر تفاوتی بین معلولان و افراد عادی نباشد.

* بزرگترین مشکل هانیه که هنوز راه حلی براش پیدا نکرده؟

ناتوانی در انجام کارهای شخصی

* مهمترین شخص در زندگی هانیه کیست؟

مادرم زیرا همیشه در مشکلات و کارهایم مرا همراهی کرده است.

* مهمترین عوامل پشتکار و موفقیت هانیه چه بوده؟

همکاری خانواده و توکل به خدا و صبر در مقابل مشکلات.

* اگر صدای تو به گوش رئیس جدید سازمان بهزیستی برسد چه حرفی برای او داری؟

معلولین دانشگاهی داشته باشند تا بتوانند در آن راحت و بدون مشکل درس بخوانند. به آنها مکان مناسب ومنشی مناسب داده شود. فضای معابر مناسب‌سازی شود.

اگر رمپ گذاشته می‌شود اول خود امتحان کنند که با شیب زیاد آیا می‌شود از آن با ویلچر عبور کرد یا رمپ را فقط برای رفع تکلیف می‌سازند و مشکل دیگر اینکه معمولا جلوی پله‌های مخصوص ویلچر، همیشه وسیله نقلیه پارک است فکری به حال این قضیه بکنند.

فکری به حال دانش‌آموزان بهزیستی بکنند که با وجود استعدادهای فراوان که دارند نمی‌توانند بهره‌لازم را ببرند وخیلی تنها ومنزوی هستند .

* و حرف آخر و نا گفته‌های هانیه؟

به امید روزی که همه انسان‌ها در کمال آرامش و امیدواری در کنار هم زندگی کنند. امید مانند ترانه‌ای است که باید آن را مرتب با خود زمزمه کرد.

ممنون از وقتی که در اختیارم قرار دادی. امیدوارم روزی برسد که به عنوان بانوی نویسنده موفق مصاحبه‌ای با تو داشته باشیم. تو ثابت کردی که اگر بخواهی، می‌شود.

گفتگو از مهدیه رستگار گروه اینترنتی باور


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : دوشنبه ۱۳٩٠/٥/۳ | ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()

(( نا مه ای به خد ا ))

 

غنچه با  نام تو می شکفد ’ رود با نام تو جریان می یابد

برگ با یاد تو سبز می شود ’ خورشید با یاد تو طلوع می کند

قلم با نام تو جان می گیرد  و

به نام خالق زیبایی ها

من در میان ظلمت و تاریکی زمین به دنبال راهی برای نجات می گشتم و از خدا پرسیدم  راه سعادت من کجاست و او پاسخ داد:  من به تو یک هدیه می دهم و این هدیه چیزی نیست جز معلولیت تو و من به او کفتم این چه هدیه ای است که پر از رنج و سختی است  او گفت : من انسان هایی را آ فریده ام که با داشتن جسم و عقل سالم از راه من منحرف شده اند آ یا تو می خواهی مثل آ نها باشی .

 

                                                           ای خدای هستی بخش

من از کوه هایت پایداری را یاد می گیرم " من از خورشیدت سخاوت مند بودن را یاد می گیرم " من از رودت تلاش را می آ موزم " من از دریایت یک رنگی را می آ موزم   من وقتی به آ سمان نگاه می گنم پی به وسعت آ فرینشت می برم " با نگاه به گل ها به زیبایی  جهان آ فرینشت می رسم "

تنها تویی آ  مال و آ رزو هایم ای خدای هستی بخش .

 

 

                                                     تابستان 1385        هانیه عرب    


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : یکشنبه ۱۳٩٠/٥/٢ | ٦:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ها نیه پرواز | نظرات ()
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com
موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : شنبه ۱۳٩٠/٥/۱ | ۳:٠٦ ‎ب.ظ | نویسنده : پرشین بلاگ | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.